Jak promować sklep internetowy na Facebooku i Instagramie?

przez Przemek Krawiec

W dzisiejszym wpisie chciałem opowiedzieć Wam o tym, w jaki sposób promować sklep internetowy na Facebooku i Instagramie. Pokażę sprawdzone przeze mnie metody promocji organicznej (bezpłatnej) i płatnej. 

Jak promować sklep internetowy na Facebooku i Instagramie organicznie? 

Jeśli dopiero zaczynasz – nie ma się co oszukiwać – bez budżetu reklamowego będzie Ci ciężko na Facebooku czy Instagramie osiągnąć konkretne efekty. Zasięgi organiczne Twoich postów będą marginalne. Na start polecam wrzucanie takich treści, których jedyną rolą będzie zaangażowanie użytkowników i zbudowanie świadomości marki. Przykłady? Proszę bardzo! 

Pomysły na posty dla sklepu internetowego 

1. Który model sukienki bardziej Wam się podoba? A czy B? Głosujcie! 

2. Szykujemy dla Was promocję na otwarcie sklepu i zastanawiamy się, co wybrać. 50% rabatu przez 24 godziny czy 10% rabatu na zawsze dla wszystkich zapisanych na newsletter. Napiszcie w komentarzu, która opcja bardziej do Was przemawia. 

3. Zrobiliśmy dla Was ekstra produkt (tu podaj nazwę produktu), którego premiera już w poniedziałek! Z tej okazji mamy dla Was konkurs – wytypuj, jaka będzie cena tego produktu. Osoba, która jako pierwsza poda poprawną odpowiedź (lub będzie jej najbliżej) otrzyma bon na zakupy w naszym sklepie o wartości 100 zł. Na Wasze odpowiedzi czekamy do XX. Szczegóły i regulamin: << link >>. Czas start! 

Czy warto promować posty? Oczywiście! 

Takie posty jak wyżej z prostą grafiką możesz promować w kampanii na aktywność dot. postów z budżetem od 5-10 zł dziennie. To pozwoli Ci zdobyć pierwsze zaangażowanie na profilu i być może pierwsze osoby zainteresowane późniejszym zakupem. 

A poniżej wrzucam Wam jeszcze jeden przykład posta, który wygenerował kilkaset komentarzy. Był to konkurs opublikowany na Facebooku sklepu internetowego z pięknymi albumami zdjęć. Zasady działania są tu analogiczne jak w przypadku proponowanych wyżej postów – proste zasady, jasny komunikat, ograniczony czas i atrakcyjna nagroda. 

Jak dużo postów na aktywność robić? 

Ważne jest tylko to, żeby nie robić zbyt dużo tego typu treści. Dla swoich klientów rekomenduję to jedynie jako działanie na start – w celu rozruszania fanpage’a i potem okazjonalnie raz na kilka miesięcy. Gdybyśmy robili takie posty częściej – zbieralibyśmy wyłącznie osoby szukające okazji, konkursów, wyprzedaży. A tego pod kątem płatnych kampanii reklamowych – raczej warto unikać. 

Jak promować sklep internetowy na Facebooku i Instagramie płatnie? 

Tu w grę wchodzi oczywiście Meta Ads – czyli dawniej Facebook/Instagram Ads. Pierwsze kroki przed startem kampanii powinny obejmować: 

1. Stworzenie konta reklamowego. 

2. Zainstalowanie w sklepie piksela Facebooka (kod podstawowy + zdarzenia dot. konwersji). 

3. Stworzenie katalogu produktu i zintegrowanie go z naszym kontem reklamowym. 

4. Dodanie metody płatności na konto i uzupełnienie danych firmowych. 

5. Ustalenie budżetu reklamowego i jego podział w zależności od tego, jakie cele reklamowe chcemy osiągnąć. 

Przykładowy podział kampanii wygląda następująco: 

1. Sprzedaż – cold (nowi odbiorcy) – 50 zł dziennie. 

2. Sprzedaż z katalogu produktów (remarketing dynamiczny) – 40 zł dziennie. 

3. Sprzedaż – hot (remarketing statyczny) – 30 zł dziennie. 

4. Aktywność dot. posta – 10 zł dziennie. 

Oczywiście podział budżetu jest jedynie przykładowy i zależy w dużej mierze od wielkości grup remarketingowych, które mamy (np. osoby odwiedzające stronę, aktywne na FB czy IG, klienci sklepu, zapisani na newsletter). Żeby uruchamiać remarketing na Facebooku musimy mieć min. 1 tys. odbiorców, a najlepiej sprawdzają się grupy od ok. 5-10 tysięcy. Jeśli Twoje grupy są mniejsze – najpierw przeznacz większy budżet na sprzedaż cold, a dopiero potem dokładaj remarketing. 

Jakie mogą być wyniki takich kampanii?

Bardzo wiele zależy od tego, jakie są Twoje produkty, od jakiego czasu je sprzedajesz, jaki do tej pory robiłeś marketing. Jeśli dopiero zaczynasz – nie nastawiaj się na wysoki ROAS (zwrot z wydatków na reklamę). Bardzo często pierwsze miesiące działania reklamy dają po prostu zwrot na poziomie 1-2. Czyli zwraca Ci się cała zainwestowana kwota, ale de facto na tych reklamach nie zarabiasz. Zysk przychodzi po kilku miesiącach, gdy będziesz mieć powracających klientów, większe bazy do remarketingu i akcji promocyjnych, większą rozpoznawalność, polecenia, ruch z innych kanałów. Oczywiście istotne jest też to, że część sklepów nigdy nie osiąga tego poziomu opłacalności, bo okazuje się, że ich produkt nie spełnia oczekiwań klientów, opinie są słabe, a klienci nie wracają. Musisz być też na to przygotowany. 

Wyniki FB Ads od startu przez 3 miesiące

Pewnie chciałbyś otrzymać jednak jakieś konkrety, dlatego podam Ci przykład kampanii, które prowadziłem dla jednego sklepu internetowego. Zaczynaliśmy tam Facebook Ads od zera, jednak klient ten prowadził już wcześniej kampanie Google Ads, miał też sporą bazę klientów i ruch organiczny, co znacznie ułatwiło działanie kampanii Facebook Ads. 

W pierwszym miesiącu działania wydaliśmy 1438,41 zł, co dało nam 61 zakupów o wartości ponad 20 tysięcy złotych. ROAS – 14,27. 

Całkiem nieźle jak na pierwszy miesiąc uruchomienia kampanii, jednak trzeba pamiętać, że skala wydatków była niewielka. Przychód 20 tysięcy na pierwszy rzut oka może wydawać się okej, jednak od tego trzeba jeszcze odjąć koszt zakupu produktów i utrzymania sklepu, wynagrodzenia dla specjalisty za obsługę kampanii, budżetu reklamowego, podatków, itd. Przy takiej skali kampanie są de facto na granicy opłacalności, dlatego musieliśmy zwiększać skalę kampanii, jednocześnie starając się utrzymać ROAS na podobnym poziomie. Czy w kolejnych miesiącach to się udało? Zobaczcie sami. 

Jak widać – zwiększyliśmy skalę wydatków – odpowiednio do 2300 i 3600 zł. Liczba zakupów też wzrosła z 61 do 178 i 284. A przychody z 20 do 58 i 85 tysięcy złotych. 

Oczywiście powyższy przykład obrazuje wariant optymistyczny rozwoju kampanii i co istotne – jest możliwy najczęściej jedynie w sytuacji, gdy poza reklamą na Facebooku czy Instagramie są prowadzone liczne inne działania reklamowe i marketingowe. Bez Google Ads, contentu, SEO, mailingów czy poleceń – ciężko o taki progres na koncie w okresie 3 miesięcy. Zawsze podkreślam, że marketing to system naczyń połączonych i również na tym przykładzie widać to bardzo dobrze. 

Jak promować sklep na FB i IG? Kilka kroków dla początkujących

Czas na podsumowanie tego artykułu i krótką listę zadań do wykonania dla Ciebie, jeśli planujesz tego typu działania. 

1. Stwórz fanpage, konto reklamowe, piksel Facebooka i katalog produktów. Zadbaj oczywiście o ich prawidłową konfigurację. 

2. Przygotuj kilka postów na aktywność i zacznij je promować. 

3. Uruchom kampanie sprzedażowe cold – do nowych odbiorców. 

4. Uruchom kampanie remarketingowe – z katalogiem produktów i bez. 

5. Przeanalizuj wyniki kampanii, zoptymalizuj je i zwiększaj skalę. 

6. Pamiętaj równolegle o innych działaniach marketingowych i reklamowych. 

You may also like

Zostaw komentarz