Wybór odpowiedniego celu reklamowego podczas ustawiania kampanii na Facebooku jest bardzo istotny. Od tego zależy przecież jak Meta (Facebook) będzie “sterował/a” daną kampanią. Wybór złego celu reklamowego skutkuje zazwyczaj beznadziejnym wynikiem. Zobacz jakie cele reklamowe odnajdziemy podczas ustawiania kampanii oraz który wybrać w przykładowych sytuacjach.
Co zrobić przed rozpoczęciem tworzenia kampanii?
Na samym początku przed stworzeniem pierwszych reklam koniecznie zastanów się co chcesz osiągnąć. Oczekujesz sprzedaży w sklepie, kontaktów na webinar, a może osób, tóre zarezerwują wizytę w Twoim gabinecie? Pod tę kluczową konwersję dobierz główny cel reklamowy.
Cele dodatkowe mogą też dotyczyć aktywności pod postami, ruchu na stronie czy odtworzeń wideo. Jednak osobiście rekomenduję, żeby stanowiły one tylko uzupełnienie głównej kampanii i głównego celu. W praktyce ustaw na cele drugorzędne nie więcej niż 20-30% budżetu reklamowego.
Jakie cele mamy do wyboru?
Tworzenie kampanii reklamowych na Facebooku co jakiś czas się zmienia i całkiem niedawno w 2023 roku mogliśmy zauważyć kolejne modyfikacje w ustawianiach celu reklamowego. Co ważne – zmiany te są wprowadzane stopniowo, co oznacza, że nie wszystkie konta reklamowe mają ten sam widok w danym momencie.
Najpopularniejsze cele reklamowe na Facebooku:
Rozpoznawalność
Jest to pierwszy widoczny cel, jednak zdecydowanie odradzam jego stosowanie. Choć brzmi on ładnie to przynosi najczęściej niską efektywność kampanii. Wygenerujemy spory zasięg i na tym się skończy. Nie będzie sprzedaży, leadów czy innych konwersji, a samą rozpoznawalność ciężko nam zmierzyć.
Ruch
Chcesz aby jak najwięcej osób zobaczyło Twoją stronę internetową? W takiej sytuacji ustawienie tego celu się spraedzi. Pojawi się jednak pytanie o jakośc tego ruchu. Czy osoby, które wejdą na stronę zrealizują inne działania? W przypadku tego celu – prawdopodobnie nie, co opisuję w dalszej części tego artykułu.
Aktywność
Twoje posty mają bardzo mało reakcji i chcesz to zmienić? Kampanie reklamowe skierowane na aktywność będą dla Ciebie OK! Możesz również zyskać więcej wyświetleń filmów czy obserwujących fanpage. Koszty za 1 akcję często są tu bardzo niskie. Pamiętajmy jednak, żeby na ten cel nie przeznaczać zbyt dużych kwot, bo sama aktywność nie jest głównym celem działań na Facebooku i najczęściej w niewielkim stopniu przekłada się na wzrost sprzedaży.
Kontakty
Prowadzisz biznes usługowy albo działania b2b i chcesz zyskać nowych klientów przez Facebooka lub Instagrama? W takiej sytuacji najlepiej będzie wybrać opcję kontakty. Zyskasz dzięki temu dane kontaktowe (np. mail lub telefon) do potencjalnych klientów lub firm zainteresowanych współpracą.
Promocja aplikacji
Facebook pozwala nie tylko przyciągnąć osoby zainteresowane danym tematem czy zyskać dane kontaktowe do osób, ale może być pomocny dla wszystkich właścicieli aplikacji. Przy użyciu kampanii z celem promocja aplikacji możesz zachęcić osoby do pobrania akacji i korzystania z twojego oprogramowania. Poza samym pobraniem możesz oczywiście śledzić wszystkie akcje podejmowane przez użytkowników aplikacji i na tej podstawie podejmować decyzje dotyczące optymalizacji kampanii.
Sprzedaż
Ostatnim celem z tej długiej listy jest właśnie sprzedaż! Jest to ostatni, ale bardzo często kluczowy cel reklamowy. Kampanie z celem sprzedazowym możesz optymalizować pod zakupy lub (jeśli danych na pikselu Facebooka jest mało) – inne zdarzenie znajdujące się na ścieżce prowadzącej do konwersji- np. dodanie do koszyka czy wyświetlenie produktu.
Jak widzisz – w menedżerze reklam podczas tworzenia kampanii odnajdziesz wiele celów reklamowych. Tylko przemyślane działania dadzą satysfakcjonujące wyniki. Reklamy w Meta są swego rodzaju układanką i każdy element musi do siebie bardzo dobrze pasować, aby wszystko poszło po Twojej myśli.
Jeden cel reklamowy czy kilka?
Najczęścien rekomenduję klientom łączenie kilku celów reklamowych.
Jeśli masz sklep internetowy warto połączyć sprzedaż z ruchem i aktywnością oraz opcjonalnie kontaktami (jeśli prowadzisz newsletter).
W przypadku biznesów usługowych warto wybrać kontakty oraz aktywność dot. postów.
Ruch czy sprzedaż/kontakty – co wybrać?
Chcesz mieć na swojej stronie osoby, które kupią Twój produkt lub wypełnią formularz kontaktowy? Zrezygnuj z celu „ruch”. Moje doświadczenia są takie, że przeważnie generuje on ruch dość niskiej jakości.
Lepiej już ustawić kampanię na konwersje (sprzedaż lub kontakty) i zoptymslizować ją pod jakiś mikro-cel (np. kliknięcie w button na stronie, przescrolowanie określonej części tekstu). Takie rozwiązanie najprawdopodobniej dowiezie nam bardziej kalorycznych ruch niż gdybyśmy dokładnie te same reklamy ustawili z celem ruch i optymalizowali kampanie pod wyświetlenia strony docelowej.
Wyniki testu – ruch czy konwersje
Jakiś czas temu wykonywałem testy tych dwóch celów. Okazało się, że w celu ruch za kliknięcie w link płaciliśmy 0,30 zł, jednak współczynnik konwersji wyniósł 1,5%. Dla porównania w kampanii na konwersje płaciliśmy za kliknięcie (w tę samą reklamę) 2,45 zł, ale współczynnik konwersji wyniósł ponad 30%!
Oznacza to, że w pierwszym przypadku koszt za leada (pozyskanie kontaktu) wyniósł ok. 20 zł, a w drugim – nieco ponad 8 zł.
Róznice w poszczególnych wskaźnikach były bardzo duże i lekko zaskakujące, dlatego test ten powtarzałem kilkukrotnie i za każdym razem tendencja była bardzo podobna.
Wniosek: najczęściej jako główny cel kampanii wybieraj cel sprzedaż lub kontakty (konwersje).
1 komentarzy
[…] Ustalenie budżetu reklamowego i jego podział w zależności od tego, jakie cele reklamowe chcemy […]