Reklama na LinkedIn to w Polsce niedoceniany temat. A szkoda, bo LinkedIn daje ogromne możliwości dotarcia do specjalistów czy osób decyzyjnych w wielu firmach. Panel reklamowy LinkedIna oferuje też najbardziej precyzyjne opcje targetowania na rynku dla b2b, ale płacimy za to wysokimi kosztami kampanii.
Reklama na LinkedIn – co nam daje?
Reklama na LinkedIn jest bardzo precyzyjnym kanałem dotarcia do ściśle określonych grup docelowych. Możemy kierować nasze reklamy na LinkedIn do osób, które pracują na określonych stanowiskach, w konkretnych firmach, o określonej wielkości lub są przedstawicielami wskazanych przez nas branż. W grę wchodzi też oczywiście remarketing (czyli ponowne dotarcie do osób, które były na naszej stronie www lub wykazały aktywność na profilu LinkedIn) czy grupy oparte o zainteresowania lub umiejętności członków oraz tzw. grupy podobnych odbiorców do naszych klientów (lookalike).
Ile kosztuje reklama na LinkedIn?
Średnie koszty reklamy na LinkedIn są dość wysokie. Gdyby porównać je z reklamą na Facebooku, Instagramie czy w systemie Google Ads to koszt kliknięcia będzie zazwyczaj kilkukrotnie wyższy.
Dla przykładu – w jednej kampanii na Facebooku notowałem średni koszt kliknięcia (cpc) na poziomie 3,50 zł, a promocja podobnych kreacji na LinkedIn do zbliżonego targetu kosztowała mnie ponad 10 zł za jeden klik w reklamę. Oczywiście późniejsza analiza pokazała, że reklama na LinkedIn generowała ruch wyższej jakości, dlatego mimo wszystko reklama na LinkedIn może się opłacać. Szczególnie w sytuacji, gdy inne systemy dowożą ruch niskiej jakości albo masz w ogóle problem z targetowaniem Twojej grupy docelowej.
Najczęściej koszt kliknięcia w link (cpc) na LinkedIn waha się między 5 a 15 zł. W przypadku węższych targetów może pójść jeszcze bardziej w górę i wynosić nawet do około 20-30 zł. Średni koszt konwersji czy pozyskania kontaktu można obliczyć w bardzo prosty sposób. Jeśli będziemy odnotowywać współczynnik konwersji na poziomie około 10% to pozyskanie jednego kontaktu od potencjalnego klienta będzie nas kosztować najczęściej między 50 a 150 zł.
Jaki budżet reklamowy na LinkedIn?
Co jednak istotne – reklama na LinkedIn musi być zasilana odpowiednio dużym budżetem. Minimalny budżet reklamowy na jedną kampanię wynosi 40 zł dziennie, czyli około 1200 zł miesięcznie. Poniżej tej kwoty system reklamowy LinkedIn w ogóle nie uruchomi dla nas kampanii.
Osobiście rekomenduję, żeby działać na budżetach rzędu 40 – 60 zł dziennie na start na jedną stworzoną przez nas kampanię.
Polecam też testowanie różnych grup odbiorców, aby odnaleźć tę najbardziej skuteczną. To jednak wymaga dodatkowego budżetu, gdyż każda taka grupa musi mieć wspomniane przed momentem 40-60 zł dziennie.
Aby zatem reklama na linkedinie miała sens musimy przeznaczyć na nią najczęściej kwotę rzędu co najmniej 5000 zł miesięcznie. To pozwoli uruchomić nam kilka różnych kreacji reklamowych skierowanych do 2-3 grup odbiorców. Dzięki temu po kilku tygodniach będziemy w stanie powiedzieć, która reklama jest najbardziej skuteczna i na niej się skupić.
Jak mierzyć skuteczność kampanii na LinkedIn?
Oczywiście bardzo często jest tak, że proces pozyskania klienta pochodzącego z LinkedIna jest długi i trwa na przykład kilka miesięcy. Wynika to ze specyfiki rodzaju biznesu, który promujemy na LinkedInie. W tej sytuacji warto na bieżąco oceniać jakość pozyskanych kontaktów i na tej podstawie podejmować decyzje dotyczące optymalizacji kampanii.
Jaki cel reklamowy na LinkedIn wybrać?
Unikałbym bardzo tworzenia kampanii na LinkedInie na zasięg, ruch lub aktywność dotyczącą posta. Takie ustawienie najczęściej dowiezie nam ruch gorszej jakości niż w sytuacji, w której stworzymy kampanię optymalizowaną pod konwersję na stronie lub pozyskanie kontaktu w formularzu kontaktowym na linkedinie. Według mnie zawsze zdecydowanie lepiej jest dysponować konkretnymi danymi osoby zainteresowanej naszą usługą, aniżeli tylko danymi z piksela LinkedIn.
Reklama na LinkedIn – zalety
Wśród największych zalet reklamy na LinkedInie można wymienić bardzo precyzyjne opcje targetowania naszych reklam. LinkedIn oferuje nam również możliwość bardzo precyzyjnego raportowania. Możemy na przykład zobaczyć, kto widział naszą reklamę, a kto w nią klikał. Dzięki temu będziemy wiedzieć, kto miał już kontakt z naszą marką. Możemy wiedzieć, że na przykład były to osoby z konkretnych firm, miast, w określonym wieku czy na określonych stanowiskach.
Niewątpliwą zaletą jest również fakt, że LinkedIn umożliwia nam dotarcie do takich osób, których nie znajdziemy w innych mediach społecznościowych i które tam nie są tak aktywne. Osobiście lubię też sam interfejs LinkedIna, który przypomina nieco ten znany nam z Facebooka. Na plus należy zaliczyć również szybki czas weryfikacji reklamy po jej utworzeniu. Dzięki temu kampania na LinkedIn może wystartować najczęściej w ciągu dwóch-trzech godzin od momentu wrzucenia wszystkich treści.
Reklama na LinkedIn – wady
A wady reklamy na LinkedInie? ich też nie brakuje. Reklamy na LinkedIn mają sens tylko w przypadku, kiedy Twoje produkty czy usługi kosztują co najmniej kilkaset złotych. Nie ma sensu reklamować tam produktów, których wartość wynosi 20,50 czy 100 zł. Wynika to z faktu, że koszt kliknięcia w połączeniu ze współczynnikiem konwersji da nam koszt pozyskania jednego klienta lub zakupu na poziomie powyżej 100 zł. Tym samym reklama przy tanich produktach po prostu nie ma szansy na zwrot.
Po drugie – LinkedIn wymaga zainwestowania większych środków niż reklama w innych kanałach. LinkedIn jest stosunkowo drogi medium, więc startowanie tutaj z budżetem rzędu 500 zł po prostu nie ma sensu.
Dla kogo reklama na LinkedIn?
Na koniec pytanie – kto powinien reklamować się na LinkedIn? Zdecydowanie polecam wybór tego kanału wszystkim właścicielom firm z branży B2B. To doskonałe medium, które pozwala nam docierać do osób decyzyjnych w wielu firmach czy korporacjach. Reklama na LinkedInie świetnie sprawdzi się również w sytuacji, kiedy poszukujemy inwestorów , rekrutujemy pracowników. Bardzo dobrze rozwinięte na LinkedInie są między innymi takie branże jak IT, marketing, sprzedaż. Znajdziemy tu również wielu właścicieli firm, przedsiębiorców, dyrektorów, managerów, członków zarządów, prawników, deweloperów czy wszystkie osoby zajmujące się nowymi technologiami i nowoczesnymi gałęziami gospodarki.