Google Ads to jeden z bardziej skutecznych systemów reklamowych. Pozwala on docierać bezpośrednio do tych odbiorców, którzy w danym momencie posiadają intencję zakupową. Jak zacząć kampanie reklamowe w Google Ads? Jaki budżet jest niezbędny do startu? I o czym pamiętać, planując swoją pierwszą kampanię w Google Ads? Na te i inne pytania odpowiadam w tym artykule.
Google Ads – co to takiego?
Zacznijmy od wyjaśnienia w najprostszy możliwy sposób, czym jest reklama Google Ads. Posłużymy się tutaj przykładem. Użytkownik wpisuje w wyszukiwarkę Google hasło “sukienka na lato” i otrzymuje od razu różne oferty od konkurujących ze sobą sklepów. Widzi nie tylko wyniki wyszukiwania w formie linków do stron, ale też konkretne produkty od razu z cenami czy opiniami. Trzeba przyznać, że z perspektywy użytkownika zainteresowanego zakupem konkretnego produktu to bardzo wygodna opcja.
Oczywiście reklamy Google Ads nie wyświetlają się na wszystkie frazy, które wpisujemy w wyszukiwarkę. Wynika to z tego, że część fraz jest zupełnie niekonwersyjna, więc zainteresowanie nimi reklamodawców jest bardzo małe lub wręcz zerowe. Takie frazy to na przykład: jaki dziś dzień, ile to jest 2+2, skoczkowie narciarscy z Estonii. A przykłady fraz konwersyjnych? Proszę bardzo: sukienka na wesele, nocleg w Zakopanem, żłobek Warszawa.
Co trzeba zrobić przed startem kampanii Google Ads?
Podstawową sprawą obok samej konfiguracji konta reklamowego jest oczywiście wpięcie kodów śledzących, które będą zliczać nam informacje dotyczące tego, kto i gdzie jest w naszym sklepie, jakie akcje (konwersje) podejmuje. System Google Ads musi wiedzieć, ile osób po kliknięciu w naszą reklamę zdecydowało się wejść do sklepu, obejrzeć konkretne produkty, dodać je do koszyka, uzupełnić dane o wysyłce i zapłacić. A w przypadku firm usługowych musimy mierzyć np. ile osób wypełniło formularz kontaktowy lub zapisało się do newslettera.
Jak wpiąć samemu kody śledzące?
Uwierz mi, że wpięcie kodów śledzących na potrzeby kampanii Google Ads może być bardzo proste. Zacznij od sprawdzenia, czy posiadasz już zainstalowany na swojej stronie kod Google Tag Managera. Jeśli tak – świetnie. A jeśli nie – koniecznie nadrób zaległości. Wejdź na https://marketingplatform.google.com/about/tag-manager/, zarejestruj się i postępuj zgodnie z instrukcjami, które tam widzisz.
Do wdrożenia kodów Google Ads będziemy potrzebować właśnie GTMa. Wejdź na https://tagmanager.google.com/, wybierz odpowiednie konto i tag, a następnie kliknij utwórz nowy. Tam wybierz Google Ads i postępuj zgodnie z dalszymi instrukcjami.
Pamiętaj, żeby stworzyć kody dla wszystkich zdarzeń, które będą potrzebne dla Twoich kampanii reklamowych, a także żeby w analogiczny sposób wdrożyć Google Analytics.
Gdybyś na tym etapie napotkał się na jakiś problem – daj znać w komentarzu (pomogę!) lub obejrzyj to nagranie, na którym jeden z amerykańskich marketerów pokazuje na filmiki krok po kroku w jaki sposób zainstalować te kody samodzielnie.
Jak stworzyć strukturę konta Google Ads?
Po skonfigurowaniu konta reklamowego Google Ads i wpięciu kodów śledzących (oraz poprawnej konfiguracji Google Analytics) warto ustalić podział budżetu reklamowego, jakim dysponujemy. Inne kampanie stworzymy w sytuacji, gdy nasz budżet wynosi ok. 500 zł miesięcznie (wtedy będzie trzeba najczęściej ograniczyć się do 1 kampanii), a inne gdy mamy kwoty rzędu kilku czy kilkunastu tysięcy złotych miesięcznie.
Co ważne – planujmy budżet reklamowy przy założeniu negatywnego scenariusza dotyczącego wyników kampanii Google Ads. Czyli załóżmy, że wydamy kwotę X zł nawet wtedy, gdy reklamy nie będą nam się opłacać, Nie mówmy: mogę wydać nawet 100 tysięcy, jeśli ROAS wyniesie Y. Bazujmy na twardych danych i budżecie, które już mamy.
Przykładowa struktura konta Google Ads dla sklepu internetowego
Budżet reklamowy: 6000 zł
- Kampania produktowa – 2000 zł /msc
- Kampania w sieci wyszukiwania – 2000 zł / msc
- Kampania Performance Max – 1000 zł / msc
- Kampania GDN – 500 zł / msc
- Kampania Discovery – 500 zł / msc
Przykładowa struktura konta Google Ads dla biznesu usługowego
Budżet reklamowy: 3000 zł
- Kampania w sieci wyszukiwania – 1500 zł / msc
- Kampania Performance Max – 1000 zł / msc
- Kampania GDN – 500 zł / msc
Ile kosztuje reklama Google Ads?
Koszty reklamy Google Ads zależą od bardzo wielu czynników. Na pewno jedną z ważniejszych rzeczy jest konkurencyjność reklamodawców na wybrane przez nas słowa kluczowe lub w wybranych przez nas grupach odbiorców. Im fraza bardziej konkurencyjna (czyli im więcej osób chce się na nią wyświetlać) – tym wyższy koszt kliknięcia w link (cpc) i wyższy koszt konwersji (np. zakupu / wypełnienia formularza).
Średni koszt kliknięcia w link dla wielu sklepów internetowych mieści się w granicach 2-3 zł. Przy założeniu, że z naszej oferty skorzysta 2% odbiorców – daje nam to koszt za zakup na poziomie ok. 100-150 zł. Taka kwota może być bardzo atrakcyjna w przypadku sprzedaży drogich produktów o niezłej marży (np. meble, sprzęty, zakupy hurtowe), ale będzie kompletnie nieopłacalna przy tanich produktach, które dodatkowo często są przeceniane (np. koszulki, sukienki, buty).
Jaki budżet reklamowy na start?
Wszystko zależy od tego, w jakiej branży i z jakim produktem działamy. Jeśli na przykład robimy webinary i sprzedajemy produkty edukacyjne dla maturzystów czy studentów to koszt kliknięcia (a tym samym budżet reklamowy) będzie znacznie niższy niż w przypadku konkurencyjnych branż o drogich produktach (np. b2b, przemysł, meble, usługi). Można powiedzieć jednak, że:
- minimalna kwota na budżet reklamowy to ok. 500-1000 zł miesięcznie (pozwoli to stworzyć najczęściej 1 kampanię)
- optymalna kwota na start dla większości branż to ok. 3-5 tys. zł miesięcznie (pozwoli to stworzyć strukturę opierającą się np. o 2-3 kampanie).
Jak oszacować wyniki kampanii Google Ads?
Przed startem kampanii warto wyestymować, jakie będą jej wyniki. W tym celu możesz skorzystać z planera słów kluczowych, który pozwoli Ci wskazać popularność danej frazy, jak i określić średnie stawki za kliknięcie w link. Gdy do tego dołożysz średni współczynnik konwersji Twojej strony i zakładany budżet reklamowy – możesz przewidzieć, jakie będą efekty kampanii.
Jakich błędów unikać w Google Ads?
Skupię się na trzech najpoważniejszych błędach, które obserwuję prowadząc audyty kont reklamowych Google Ads lub przejmując konta reklamowe do obsługi kampanii.
Nieprawidłowo wpięte kody
Zacznijmy od nieprawidłowo wpiętych kodów śledzących Google Ads. To bloker kampanii, który mocno utrudnia nam prowadzenie efektywnych działań. Niestety bardzo często zdarza się tak, że kody nie działają w ogóle lub zbierają dane w sposób błędny. To z kolei utrudnia nam jako marketerom czy właścicielom biznesów analizę danych, a algorytmom Google Ads uniemożliwia poprawną optymalizację kampanii.
Zbyt częsta i szybka optymalizacja
Drugim częstym błędem w Google Ads jest zbyt szybkie podejmowanie decyzji dotyczących optymalizacji kampanii. Błąd ten dotyka najczęściej samych właścicieli, którzy zbyt pochopnie chcą optymalizować kampanie, martwiąc się jej słabymi wynikami zaraz po starcie. Ledwie zebrało się kilka tysięcy wyświetleń, kilkaset klików i kilka konwersji, a my już zmieniamy budżet, wstrzymujemy reklamy lub mocno zwiększamy ich skalę. To absolutny błąd! Aby analiza danych miała sens – musi opierać się o dane pochodzące z co najmniej kilkudziesięciu konwersji na 1 kampanię.
Zbyt szerokie kierowanie i brak wykluczeń
Trzeci błąd dotyczy zbyt szerokiego kierowania kampanii i tym samym przepalania budżetu reklamowego. Niektóre frazy kluczowe nigdy nie będą konwertować, gdyż generują po prostu niewłaściwych odbiorców na naszą stronę. To dodatkowo negatywnie może wpływać też na kampanie w innych systemach reklamowych, np. Facebook Ads czy LinkedIn Ads. Właśnie dlatego warto jest regularnie sprawdzać to, w jakie frazy kluczowe klikają nasi odbiorcy i dbać o odpowiednie wykluczenia. Sam dla swoich klientów takie działania wykonuję co najmniej raz w miesiącu.
Google Ads – od czego zacząć krok po kroku?
- Stwórz konto reklamowe (podaj też dane do faktury, podepnij metodę płatności, przejdź weryfikację reklamodawcy).
- Skonfiguruj kody śledzące i przetestuj ich działanie.
- Stwórz strukturę konta reklamowego (podział budżetu na kampanie).
- Przygotuj listę fraz kluczowych.
- Wyestymuj wyniki kampanii i ustal mierzalny cel (KPI).
- Przygotuj teksty i grafiki reklamowe.
- Ustaw kampanie.
- Sprawdzaj codziennie działanie ko