Piksel Facebooka – co to takiego?

przez Przemek Krawiec

Piksel Facebooka to fragment kodu, który dodany na stronę internetową pozwala nam zbierać dane dotyczące ruchu w witrynie. Dzięki pikselowi Facebooka jesteśmy w stanie stwierdzić ile osób było na naszej stronie, ile kupowało produkty, dodawało je do koszyka czy wypełniało formularz kontaktowy. Możemy też pokazywać później tym osobom reklamy. Jak dodać piksela Facebooka na stronę? Jak skonfigurować zdarzenia? I gdzie stworzyć grupy odbiorców do wykorzystania w kampaniach reklamowych? Na te i inne pytania odpowiadam w tym artykule. 

Jak działa piksel Facebooka?

Zacznijmy od tego, że poprawnie wdrożony piksel Facebooka pozwala nam śledzić w sposób zanonimizowany wszystkie osoby, które wchodzą na naszą stronę lub do naszego sklepu.

Co istotne – nie zależy nam na tym, żeby śledzić osobę X czy Y. Ale na tym, żeby zebrać jak największe grupy osób, których nie będziemy znać z imienia i nazwiska.

Facebook jest platformą społecznościową, która bazuje na dużych liczbach.  Zanonimizowane grupy pochodzące z piksela będą doskonałą opcją targetowania. 

Jak wykorzystać piksel Facebooka?

Piksel Facebooka nie pozwala nam zidentyfikować konkretnych osób, które dokonały konwersji. Nie jest to nam jednak potrzebne do prowadzenia działań marketingowych, gdyż reklamy kierowane do 10, 100 czy nawet 500 osób nie miałyby szansy powodzenia.

Aby reklamy działały musimy zadbać o odpowiednią wielkość naszych grup odbiorców. Przykładowo – jeśli nasza grupa ma 100 czy 500 osób to kampania reklamowa ustawiona do takiej grupy nawet nie ruszy.  

Jaka wielkość grup odbiorców z piksela jest dobra?

Minimalna wielkość grupy odbiorców: 1 tys. 

Optymalna wielkość grupy odbiorców do remarketingu z piksela: > 10 tys.

Im większa grupa odbiorców – tym większy ustaw budżet kampanii. 

Obserwuj wyniki reklam (czy spełniają określony cel) oraz dbaj o to, żeby częstotliwość nie przekraczała ok. 10 w skali dwóch tygodni. Przeważnie po przekroczeniu tej granicy efektywność kampanii znacząco spada. 

Dbaj również o to, żeby w przypadku wysokiej częstotliwości reklam co 2-3 tygodnie podmieniać kreacje reklamowe, bo może to pobudzić naszą grupę odbiorców i zwiększyć opłacalność kampanii. 

Co nam daje piksel Facebooka?

Piksel Facebooka daje nam informacje o tym, ile osób przeglądało naszą stronę i jakie działania wykonywały te osoby. Możemy dzięki temu ponownie docierać do tych użytkowników z naszymi reklamami.

Przykładowe grupy odbiorców, które możemy wykorzystać zawierają osoby, które: 

– odwiedzały stronę www 

– odwiedzały stronę www z konkretnymi produktami (np. sukienki) 

– oglądały nasze produkty 

– dodawały nasze produkty do koszyka

– kupowały nasze produkty 

– były na konkretnych podstronach (np. stronie z ofertą, formularzem kontaktowym) 

Jakie grupy odbiorców oparte o piksel stworzyć?

Przykłady najlepiej konwertujących grup odbiorców dla sklepów internetowych: 

  1. Osoby, które dodawały produkty do koszyka w ciągu ostatnich 14/30 dni. 
  2. Osoby, które były na naszej stronie w ciągu 7/14 dni. 
  3. Osoby, które kupowały w okresie 180 dni. 

Jak wdrożyć piksela Facebooka na stronę?

Jest kilka opcji wdrożenia piksela Facebooka na stronę. Przeważnie wystarczy skorzystać z gotowych rozwiązań (np. wtyczek do Wordpressa), dzięki którym instalacja kodu podstawowego i wszystkich eventów przebiegnie szybko i bez konieczności kodowania.

Piksel FB możemy też wdrożyć przy wykorzystaniu Google Tag Managera. Wystarczy najpierw stworzyć GTM i zainstalować jego kod na stronie, a następnie przejść do konfiguracji kodu podstawowego piksela i poszczególnych zdarzeń (eventów).

Jak sprawdzić czy piksel Facebooka działa?

Po pierwsze – możesz skorzystać z wtyczki FB Pixel Helpher. Zainstaluj ją jako rozszerzenie do przeglądarki Google Chrome. Dzięki temu będziesz mógł sprawdzić, czy kod piksela Facebooka odpala się na Twojej stronie, ale też na stronach konkurencji.

Druga – przeważnie dokładniejsza – opcja to narzędzie Testowanie i sprawdzanie w managerze reklam. Wystarczy w menedżerze zdarzeń wybrać piksel, wejść w Testowanie i sprawdzanie, wkleić link do naszej strony i obserwować jakie eventy się odpalają.

Co ważne – przy wykorzystaniu tego narzędzia nie sprawdzisz stron konkurencji czy innych, do których nie masz dostępu.

Piksel Facebooka – najczęstsze błędy

Podstawowym błędem jest brak kodu piksela Facebooka na stronie. Nawet jeśli obecnie nie prowadzisz działań reklamowych – powinieneś mieć go zainstalowanego na swojej stronie, gdyż inaczej bezpowrotnie tracisz dane do potencjalnego remarketingu.

Drugim błędem jest wdrożenie tylko kodu podstawowego piksela FB. W takiej sytuacji będziesz zbierać jedynie informacje o zdarzeniach pageview, ale zabraknie bardziej szczegółowych danych o tym, kto dodaje produkty do koszyka, wypełnia formularz kontaktowy czy kupuje.

Trzeci błąd polega na tym, że zbierając zdarzenia o konwersjach nie mamy wdrożonych parametrów, które pozwalają nam zbierać informacje związane np. z wartością konwersji. Chodzi tu o takie parametry zdarzeń jak value, currency, content_ids czy content_type.

Czwarty błąd może być związany z nieprawidłową liczbą wywoływanych zdarzeń. Przyczyną takiego stanu rzeczy może być wdrożenie piksela w dwóch miejscach jednocześnie (np. przez GTM i wtyczkę) lub nieprawidłowa reguła wywołująca dane zdarzenie.

You may also like

2 komentarze

Jaki cel reklamowy wybrać na Facebooku? - Pskrawiec.pl 16 marca 2023 - 18:56

[…] reklamowy. Kampanie z celem sprzedazowym możesz optymalizować pod zakupy lub (jeśli danych na pikselu Facebooka jest mało) – inne zdarzenie znajdujące się na ścieżce prowadzącej do konwersji- np. […]

Odpowiedz
Jak promować sklep internetowy na Facebooku i Instagramie? - Pskrawiec.pl 20 marca 2024 - 08:48

[…] Zainstalowanie w sklepie piksela Facebooka (kod podstawowy + zdarzenia dot. […]

Odpowiedz

Zostaw komentarz